Tuvākie pasākumi
Jautājums domei
Ķeguma Novada Ziņas

Aktualitātes

Attēli un video

Jaunumi


Lielai daļai no mums Jaunais gads iesākas ar apņemšanos – sākt sportot un dzīvot veselīgi. Šķiet, ka viss, kas nepieciešams ir sporta tērps, sporta zāle un tās aprīkojums, individuāls treniņš vai arī izvēlēta kāda nodarbība fitnesa klubā. Bieži vien nonākam sporta zālē, neaizdomājoties, kāds ir galvenais mērķis, kādēļ dodamies tur? Un kādēļ vispār vajadzētu sportot? Vai mums ir svarīgi sportot un būt veselam?

Kādēļ ir nepieciešamas fiziskās aktivitātes un ko tās dod veselībai? Pirmkārt, fiziskās aktivitātes uzlabo gan fizisko, gan emocionālo pašsajūtu. Sportojot, uzlabojas smadzeņu darbība, atjaunojas smadzeņu šūnas, mazinās nomāktība, uzlabojas stāja, mazinās asinsspiediens un holesterīna līmenis, nostiprinās kauli, uzlabojas noturība pret stresu, uzlabojas vielmaiņa. Ir zinātniski pierādīts, ka regulāras fiziskās aktivitātes paildzina cilvēka dzīves ilgumu un atstāj pozitīvu ietekmi uz mūsu dzīvi ilgtermiņā.

Kā pareizi sportot un kas jāņem vērā, uzsākot fiziskās aktivitātes? Kā sportot veselīgi? Uzsākot fiziskās aktivitātes, ir būtiski sākt vingrot pareizi un sabalansēti. Nereti esam tik ļoti noilgojušies pēc sporta zāles un treniņiem, ka uzsākam sportošanu, apmeklējot augstas intensitātes treniņus vai paši uz „savu galvu” dodamies cilāt svarus un skriet, cik vien jaudas. Diemžēl efekts šādiem treniņiem var būt īslaicīgs, jo agri vai vēlu organisms nogurs, jo nav pieradis pie tik lielas slodzes. Tāpat arī tas var atstāt negatīvas sekas uz asinsrites sistēmu un iekšējiem orgāniem. Lai uzsāktu sportot pareizi, ir nepieciešamas zināšanas, tādēļ vērtīgi ir konsultēties ar treneri, kas spēs pareizi parādīt vingrojumu izpildi un sastādīs atbilstošu treniņu plānu. Atslēga uz labu veselību ir kvalitatīvai vingrojumu izpildei, nevis kvantitātei. Ja vingrojumus izpildām nepareizi, tad agri vai vēlu nonāksim pie ķermeņa disbalansa, kas izraisīs sāpes mugurā, jostasvietā, ceļos vai citās ķermeņa daļās. Apmeklējot grupu nodarbības, svarīgi izvēlēties Jūsu fiziskajai sagatavotībai piemērotas nodarbības, nepārvērtējot savus spēkus. Bieži uzskatām, ka jāsāk ar intensīviem treniņiem, jo tā var vieglāk nomest svaru un nereti arī adrenalīns ir lielāks. Raugoties no veselības viedokļa, sākotnēji ir svarīgi apmeklēt zemas vai vidējas intensitātes treniņus, kas palīdz nostiprināt tieši dziļo muskulatūru. Dziļie muskuļi nostiprina mugurkaulu, saites, locītavas, padara ķermeni tvirtu. Tie ir kā pamats mūsu ķermenim, lai tas būtu vesels un funkcionētu pilnvērtīgi. 

Mīti vai patiesības?

· jo intensīvāks treniņš, jo vieglāk nomest svaru– MĪTS! Ja vēlaties atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, tad visefektīvākie būs treniņi ar zemu pulsu, kas nepārsniedz 60-70% no maksimālā pulsa; panākumu atslēga, lai atbrīvotos no liekā svara – regulāras un sabalansētas fiziskās aktivitātes vismaz 2 – 3 reizes nedēļā;

· treniņa laikā nepieciešams dzert ūdeni– PATIESĪBA! Treniņa laikā mēs dabīgā veidā organismā zaudējam šķidrumu, tādēļ ir nepieciešams slodzes laikā ik pa laiciņam padzerties;

· 70% no panākumiem veselības uzlabošanai: sabalansēts uzturs – PATIESĪBA! Lai uzlabotu veselību un ķermeņa aprises, 70% no „uzvaras” ir pareizs un sabalansēts uzturs;

· ēst vajag maz un reti – MĪTS! Daudzi uzskata, ka ēst vajag maz un reti – ka tas palīdzēs ātrāk atbrīvoties no liekajiem kilogramiem. Diemžēl tas ir mīts, jo mūsu organisms ir ļoti gudrs – ja tas saprot, ka barību uzņemsim, piemēram, tikai 2 reizes dienā, tad tas sāk uzkrāt rezerves. Svarīgi ir ēst bieži, bet mazas porcijas (dūrītes lielumā);

· veselības vingrošana paredzēta tikai vecāka gada gājuma cilvēkiem un sievietēm– MĪTS! Veselības vingrošanas būtība ir nostiprināt dziļās muskuļu grupas, kas ir pamats pareizai ķermeņa funkcionalitātei. Arvien vairāk profesionālu sportistu savos treniņu plānos 2 – 3 reizes nedēļā iekļauj veselības vingrošanu, lai nostiprinātu dziļos muskuļus, kas tiem palīdz sasniegt augstākas virsotnes sportā. Nereti no malas vingrinājumi izskatās primitīvi, taču patiesībā to izpilde ir sarežģīta un nav viegla;

· 15 20 minūšu pastaiga ikdienā uzlabo veselību – PATIESĪBA! Jo vairāk kustamies un staigājam, jo īpaši svaigā gaisā, jo vairāk iekustinām ķermeni un uzlabojam tā asinsriti, skābekļa piegādi. Tas palīdz atjaunoties šūnām un uzlabo to darbību;

· Mazkustīgs dzīvesveids ir drauds veselībai – PATIESĪBA! Jo mazāk ikdienā kustamies un nodarbojamies ar fiziskajām aktivitātēm, jo mazāka enerģijas apmaiņa notiek organismā un jo lielāks risks saslimt ar dažādām slimībām; ir zinātniski pierādīts, ka nenodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm, vecumā pēc 35 gadiem īpaši pieaug risks saslimt ar sirds un asinsrites slimībām;

· Sākt sportot nekad nav par vēlu!– PATIESĪBA! Sākt sportot var jebkurā vecumā, galvenais ir vēlme rūpēties par savu ķermeni. Pat nelielas pastaigas svaigā gaisā un zemas intensitātes vingrojumi ir ceļš uz labāku veselību un ilgāku mūžu.

 

Santa Veinberga, Veselības sporta speciāliste

 

 

Fakti par novadu

Platība
490 km2
Iedzīvotāju skaits
5822
Pašvaldības ceļu garums
244 km
Nodarbinātības procents
97,5 %

Noderīgas saites